Feedback

Leestijd: 2 minuten

conversation-799448De kracht van goede feedback

Goede feedback geven valt nog niet mee. En feedback ontvangen is ook vaak niet makkelijk. Niemand wil horen, dat hij het eigenlijk beter anders had kunnen doen. We willen geen fouten maken, we willen het goed doen. Daarom is het belangrijk na te denken, hoe je iets tegen iemand zegt. Vooral bij gevoelige onderwerpen heb je kans, dat het emoties oproept. Hoe geef je goede feedback, zodat je de ander niet onnodig kwetst. Enkele aandachtspunten:

  • Geef aan wat je hebt gezien – objectief, dus niet wat je hebt geïnterpreteerd. (Dus niet: waarom heb je zo’n haast, maar: waarom loop je zo snel.)
  • Doe dat zo snel mogelijk nadat je het gedrag hebt waargenomen. (Als het te lang duurt, weet de ander niet meer waar je het over hebt.)
  • Geef maar over één aspect tegelijkertijd feedback en beperk je tot de feiten. (Dus geen opsomming van dingen, maar benoem dát, wat voor jou het belangrijkste is. De ander kan anders een moedeloos gevoel krijgen, en helemaal niets meer willen veranderen.)
  • Geef het gevoel aan, dat het gedrag bij jou heeft opgeroepen. (Ik voel me …. als ik jou hoor zeggen dat …..)
  • Geef de feedback in de vorm van een ik-boodschap. (Het gaat erom, hoe het bij jou overkomt. Dus niet: Jij doet ook altijd ….  , maar: Ik heb er last van als …..)
  • Ga bij de ontvanger na of hij de feedback heeft begrepen en of hij het herkent. (Begrijp je wat ik bedoel? Herken je wat ik zeg?)
  • Geef ondersteunende feedback als je positief gedrag wilt benoemen en corrigerende feedback als je iemand wilt corrigeren. (Ik word er helemaal blij van, dat jij ….. [benoem de actie]. Of: Ik voel me gekwetst, als jij ….. [benoem de actie]. Blijf dus weer bij de feiten.)
  • Geef alleen feedback op zaken waar de ander iets aan kan veranderen. (Het geeft alleen maar een vervelend gevoel, als je er niets aan kunt veranderen.)

En feedback hoeft dus niet alleen kritiek te zijn, het kan ook een complimentje zijn. Ook dan is het dus belangrijk om bij de feiten te blijven. Daar heeft de ander pas echt iets aan. Dan wordt duidelijk, wat er eigenlijk precies ‘goed’ aan is.

Ik hoop, dat je iets hebt aan deze punten, en ze in praktijk kunt brengen. Het kan de communicatie een stuk prettiger maken.

En als je feedback gegeven hebt, is de ander natuurlijk vrij om daar mee te doen wat hij wil. Hij (zij) is natuurlijk niet verplicht om jouw advies op te volgen, wees daar van bewust. Misschien is hij (zij) het er helemaal niet mee eens; dat is aan die ander. Dat is ieders eigen verantwoording. Jij hebt in elk geval geprobeerd om die ander te helpen, wees daar trots op.

Heb je nog aanvullingen of opmerkingen? Laat ze hieronder achter in het reactieveld. Dank je wel, en een hele goede communicatie gewenst. Laten we de wereld met elkaar iets mooier maken.

 

 

Deel dit via:

2 reacties

  1. jans

    Goed stuk, Inge! RET is ook een goed hulpmiddel hierbij.
    Groetjes, Jans.

    • IngeW

      Dank je Jans. En goeie tip, over RET. Daar kan ik ook wel een keer over schrijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2024 Coaching Ik ben ik

Webrealisatie & beheer door: Optosite omhoog

Hoi bezoeker,

 

Mag ik er even tussendoor?

 

Heb je mijn E-boek ’30 bemoedigende quotes’

en de A4-poster met ‘belangrijke waarden voor een goede relatie’ al gezien?

 

 

Je kunt ze gratis downloaden. Ga naar deze pagina om ze aan te vragen.

 

(nieuw venster)

Powered by WishList Member - Membership Software